Data powstania strony - 2003 rok

TEST

Side A
1.Płyń pod prąd (
Kozakiewicz, Miller)[1,2]
2.Inna jest noc (
Kozakiewicz, Szop)[1,2]
3.Testament (
Kozakiewicz, Szop)[1,2,3]
4.Zguba (
Rajko, Olewicz )[1,2]
5.W pogoni dnia (
Rajko, Kłodzki)[1,2]

Side B
1.Gdy gaśnie w nas płomień (
Kozakiewicz,
  Logan, Horbaczewska)
[1,2] 2.Śnij o mnie (Kozakiewicz, Logan)[1,2]
3.Matylda (
Rajko, Szop)[1,2]
4.Licz na siebie sam (
Kozakiewicz, Miller )[1,2]
5.Droga przez sen (
Kozakiewicz, Dutkiewicz )[1,2]
6.Przygoda bez miłości (
Korzyński, Miller )[1,2,3]

Wojciech
Gąssowski - voc

Dariusz
Kozakiewicz - g

Tadeusz
Kłoczewiak - bg

Henryk 
Tomala - dr

LP  Pronit SX 1082 / rok 1974

margines

Lekcja 44

Temat:


EP

Użycie sformułowania "pierwszy zespół hard rockowy w Polsce", w przypadku omawianej tu grupy, nie podlega najmniejszej 
dyskusji. Jest jednocześnie potwierdzeniem ubogiego zaplecza muzyki rockowej w Polsce w tamtych latach. Bo gdy spojrzymy na  datę wydania tego wspaniałego albumu (1974) i sięgniemy dla porównania, po wydawnictwa ówczesnego okresu,  z tak zwanego"świata",  powyższy wniosek nasuwa się sam. Wpływ na to (
co podkreślam na mej stronie już po raz kolejny) miało wiele 
czynników. Jednym z istotniejszych, była ówczesna sytuacja społeczno-polityczna. Dziwi mnie do dziś nikłe zainteresowanie ze 
strony ówczesnej  publiczności gatunkiem muzyki, który obecnie (2003) jest gloryfikowany przez wielu słuchaczy, wbrew, 
czasami żenującemu poziomowi grup hard-heavy-itd-rockowych. Wprawdzie w wielu publikacjach podkreśla się również 
dominację muzyki disco (
dla nie wtajemniczonych, coś w rodzaju obecnej dance), moim skromnym zdaniem wpływ miało ... 
"z~genesis~owanie" promowanej muzyki (
przy całym moim szacunku dla twórczości tej grupy) w Polsce w "niszowej trójce" 
(
przy całym szacunku do tego co zrobiła). A może jest to odwieczny problem ogólnej natury w naszym kraju. Albo "wspaniały" 
dramat, albo komedia  z  z a ł o ż e n i a "beznadziejna, prosta, banalna" itp. Chyba jednak odbiegłem za daleko od tematu
podstawowego. Powróćmy więc do Testu. Lekcja jest lekcją i nie powinna nadmiernie odbiegać od ogólnie przyjętego 
standardu. Twórczość grupy Test,  można podzielić na dwa okresy. Pierwszy trwający od momentu powstania grupy, a było to 
wiosną 1971 roku, do wiosny 1972. Wtedy to, po kilku zmianach personalnych zespół wzbogaca się o nowego gitarzystę 
Dariusza Kozakiewicza i zmienia radykalnie styl wykonywanej muzyki. Za koniec działalności zespołu należy przyjąć jesień 
1976 roku, kiedy to Test zagrał ostatni koncert w "Stodole"(Warszawa). Założycielami Testu byli członkowie grupy ABC: 
                                                                               Mikołajczyk Andrzej - p, org 
                                                                  (ex-ABC, Polanie, Drumlersi,Tarpany, My)                                                                            
 Michalski Aleksander - ts, bs, fl 
                                                                   (ex-ABC, Drumlersi, Tapany, Bardowie)                                                                                
Gąssowski Wojciech - voc 
                                                    (ex-ABC, Polanie,Tajfuny, Chochoły, Czerwono-Czarni)
Zespół uzpełnili:                                                                                                                        Tomasz Dziubiński - g 
                      (ex-Wandepol, Kanon Rytm, Badowie, Tarpany, My, Polne Kwiaty, Trubadurzy, Rock-Hall)                                                                                
Bogdan Gorbaczyński - bg 
                                                                                  (ex-Pięciu, Dzikusy)                                                                                   
Ryszard Gromek - dr 
                                                            (ex-Wiatrki, Bizony, Kwartet Warszawski)
W tym sładzie grupa wykonuje pierwsze koncerty (debiut w "Stodole") i nagrywa pierwsze piosenki. Ten okres działalności 
grupy zdominowany repertuarem w stylu pop, przynosi wielkie przeboje: "
Antonina"[3] i "Do zobaczenia"[3]. Płytowy dorobek 
grupy był raczej skromny. Oprócz pięciu pocztówek dżwiękowych wydanych przez Ruch ("
Sam sobie żeglarzem" [2,3],
"
Antonina"[3], "Pójdę z tobą w świat daleki"[3], "Do zobaczenia"[3], "Masz wszysko to, co trzeba mieć"), Polskie Nagrania
"uraczyły" nas jedym singlem (SP-417 Muza,1971 "
Sam sobie żeglarzem/Do zobaczenia"[2,3]) oraz tzw. "czwórką" na której znalazły się prawie wszytkie wyżej wymienione piosenki (N--0679, Pronit, 1971).

EP

Pragnę jednak zwrócić uwagę na jedną z piosenek, która odbiegała znacznie od pozostałego repertuaru. Mam na myśli "Sam 
sobie żeglarzem"
. Nie jest to utwór hard-rockowy. Nie jest też zwykłą, prostą piosenką, charakterystyczną dla pierwszego 
okresu twórczości zespołu. Jest ona dowodem, że wśród muzyków pojawiła się chęć grania muzyki bardziej skomplikowanej 
(
proponuję porównć ją do nagranej póżniej "Livin' in sin"[1,2]). Początek 1972 roku przynosi znaczne zmiany w karierze grupy. 
Od zespołu odchodzi T.Dziubiński. Jego miejsce zajmuje: 
Dariusz Kozakiewicz-g (ex-Breakout, Pięciu, Fatum). PSJ  (Polskie 
Stowarzyszenie Jazzowe) staje się opiekunem grupy. W maju 1972 roku zespół nagrywa (na własny koszt!) "
Smoke on the 
water
"[1,2] - z rep.Deep Purple, "Livin' in sin"[1,2] - z rep.Skin Alley oraz "Shall be released". Dwa pierwsze utwory wchodzą 
na Listę Przebojów Rozgłośni Harcerskiej. W tym samym czasie w roku 1972, nagrane zostają  kolejne utwory, tym razem
kompozycje członków zespołu:"
Żółw na Galapagos"[1,2], "Świat jaki jest"[2,3] (z wstępem na gitarze w stylu C.Santany; 
wydany na pocztówce dżwiękowej przez Ruch), "
Na twojej dłoni", "Wybij sobie z głowy"[1,2](aranżacyjnie bardzo podobny do
zinterpretowanego przez grupę utworu  Smoke on the water; utwór wydany przez Ruch na pocztówce dżwiękowej), "
Po 
horyzontu 
kres"[1,2] (wspaniały blues-rock). W tym czasie grupa koncertuje, bierze udział  w sztuce "Dziś straszy", wspomaga 
Halinę Frąckowiak (LP"Idę"). Jednocześnie w zespole dochodzi do ciągłych zmian personalnych. Trzon zespołu stanowli 
Gąssowski i  Kozakiewicz. Pod koniec 1973 roku ustala się skład z:                                                                                Tadeuszem Kłoczewiakiem - bg 
                                              (ex-zesp.Stana Borysa, Daniela, Jej Gitarzyści, Portrty, Klub Pickwicka)
                                                                                                     i 
                                                                                    Henrykiem Tomalą - dr 
                                                                                    (ex-Sygnały, Grupa 74)
To właśnie Ci muzycy nagrywają (kwiecień 1974) ten wspaniały longplay, który być może z powodów o których pisałem na 
początku strony, przechodzi bez większego echa. Na tle wspaniale grającej sekcji rytmicznej, dominująca (ale nie do przesady) 
"ostra" gitara Kozakiewcza i przenikliwy głos Gąssowskiego. Gdy skupimy się na fragmentach instrumentalnych 
poszczególnych utworów, zachwyca nas technika, umiar i swoboda gry Kozakiewcza. Pełna "odnośników" do gry "wielkich" 
(Henrix'a, Page'a, Claptona). Choć również pełna ... jego. Bo czy możliwe jest zagranie tak przejmującej solówki jak w utworze 
"
Testament", będąc jedynie odtwórcą "majors" ?  To co z tego że jest ... ckliwa ! Czy to co Allman i Clapton zagrali w "Layla"
nie jest ckliwe?! Tym którym  taki styl nie odpowiada proponuję przysłuchać się gitarowym dokonaniom w "
Gdy gaśnie w nas 
płomień
" czy " W pogoni dnia". Temu ostatniemu utworowi dodaje drobnego "smaczku", ciche nucenie w tle przez jedngo z 
muzyków. Nie mogę pominąć tu również udziału Krzysztofa Sadowskiego, który "okrasił" niektóre utwory swą wspaniałą grą 
na orgnach Hammonda. Najbardziej znanym utworem z płyty jest "
Przygoda bez miłości", muzycznie,  najbliższa dokonaniom 
Status Quo. Na zakończenie, by podsumować działalność Testu, posłużę się fragmentem tekstu pierwszej piosenki z longplay'a
 -
"Płyń po prąd":                                                                      Żle jest
                                                                                      Tym co płyną pod prąd  
                                                                                             Z prądem lżej.
                                                                                                  Żle jest  
                                                                                      Tym co płyną pod prąd                                                                                      
                                                                                              Lecz Ty, płyń.

Zadanie domowe

By tradycji szkolnej stało się zadość, propnuję by każdy z czytelników tej strony, miał za  zadanie domowe wysłuchać dokonań 
grupy Test. Jako że nie każdy dysponuje gramofonem, a i płyty winylowe są trudno dostępne, uważam, że najłatwiej będzie to 
Wam zrobić korzystając z wydań kompaktowych. A oto one (cyfry umieszczone w nawiasach przy poszczególnych utworach 
informują, na której z płyt CD, znajduje się dana kompozycja):

CD2

CD3

CD1

1.

2.

3.

PN Muza PNCD 184 
1992r.

Pomaton EMI 
74352556229/ 2000r.

Pomaton EMI 
724349977228/ 2000r.

Zaznaczam że ocen z zdania domowego nie wystawiam !
Życzę miłych chwil z Testem !

MENU

LINKI