Data publikacji - 2007 rok Data ostatniej aktualizacji -
15.04.2010 rok
Iron Maiden contra Iron Claw
W ciągu kilku ostatnich lat,
pojawiło się na rynku płytowym wiele wydawnictw p r e m i e r o w y c h, na których znalazł się materiał muzyczny nagrany
na przełomie lat sześćdziesiatych i siedemdziesiątych. Moim skromnym zdaniem, większość z nich nie przynosi rewelacji muzycznych. Nie dziwi mnie
więc fakt, że ówcześni producenci i właściciele firm płytowych podchodzili sceptycznie do dokonań całej rzeszy muzyków i grup rockowych. Jednak
od czasu do czasu, po wysłuchaniu tego typu płyty, budzą się we mnie różne myśli, emocje i skojarzenia. Chcę dziś, podzielić się właśnie jednym z nich.
Dlawiększości wielbicieli rocka, bez względu na "pod-gatunkowe" upodobania, nazwa - IRON MAIDEN - mówi sama za siebie. Nie ulega wątpliwości
że grupa ta, zapisała się już w panteonie gwiazd rocka. Tym bardziej nie powinien nikogo dziwić fakt, że w momencie natknięcia się na płytę z tą nazwą,
czy to na półce czy w katalogu internetowego sklepu, większość fanów muzyki rockowej na pewno zainteresuje się tym wydawnictwem. I tak było w
moim przypadku. Tym razem chodzi jednak o grupę działającą na przełomie lat 60/70 o takiej samej nazwie. Jej początków należy szukać w powstałej
w 1964 roku w Basildon (Essex), grupie utworzonej przez szkolnych przyjaciół. W jej skład wchodzili: Steve Drewett, Chris Rose, Alan Hooker i
Barry Skeels. Akompaniując sobie na gitarach akustycznych, grali przeboje Rolling Stones i The Kinks. Po wielu zmianach personalnych, w1966 roku
ustalił się nowy skład grupy - S.Drewett-voc, harp, Ch.Rose-g, B.Skeels-bg, Tom Loates-rhythm g, Stan Gillem-dr - która przyjęła nazwę
GROWTH. I tak jak poprzednio, muzycy grali głównie utwory Rolling Stones i stare bluesy, koncertując w miejscowych klubach. W 1967 roku doszło
jednak do rozpadu grupy. S.Drewett i B.Skeels postanowili jednak nadal współpracować ze sobą jako duet o nazwie STEVENSON'S BLUES
DEPARTMENT. Na przełomie 1967 i 1968 roku, grali w klubach w Basildon i Londynie. Otwierali koncerty wielu sław muzyki rockowej, m.in.: Taste
Fleetwood Mac, Jethro Tull, Idle Race, Blodwyn Pig, Sam Apple Pie, Groundhogs. W 1968 roku skład grupy rozszerzył się do kwartetu.Nowymi
członkami zespołu zostali: Paul Reynolds-dr i Graham Esgrove-g. Ich menadżerem został, brat P.Greena (Fleetwood Mac), Lenny. Postanowili nagrać
demo ale nie udało się to i ponownie doszło do rozstania się muzyków. Jednak po pewnym czasie postanowili ponownie spróbować wspólnych działań.
W "Melody Maker" ukazało się ich ogłoszenie o poszukiwaniu gitarzysty. Został nim: Trevor Thorns, a grupa przyjęła nazwę BUM. Właśnie w tym
składzie doszło do nagrania dwu utworów "God of Darkness" i "Ballad of Martha Kent" (rok 1968). Jednocześnie całkiem przypadkowo Steve
Drewett, spotkał Stana Blackbourna, który kiedyś współpracował z Rolling Stones i był związany z President Records. Blackbourn zaproponował
zespołowi opiekę oraz doprowadził do spotkania z Carl Denkerem, szefem President Records. Wytwórnia ta planowała otworzyć nowy dział o nazwie
Gemini, który miał zająć się wydawaniem płyt z muzyką progresywną. Postawił on jednak grupie jeden warunek, zmianę nazwy. Po wielu rozmowach
zaakceptowano nazwę IRON MAIDEN, którą zaproponował ich ówczesny roadie. Dochodzi do podpisania kontraktu (1970 rok) i zaraz po tym
grupa wchodzi do studia w Regent A Studios i nagrywa częśc materiału do swej pierwszej płyty "Maiden Voyage". Niestety, perkusista grupy Paul
Reynolds postanawia powrócić do zawodu grafika. Grupa rozpoczyna poszukiwania nowego perkusisty. Zostaje nim były członek Junior's Eyes, Steve
Chapman. Zespół ponownie powraca do studia, tym razem wynajętego przez wytwórnię Gemini, Studio 51. Nagrywają materiał na singiel z utworami
"Ned Kelly" i "You must be fooling" (na okładce widnieje jako "Falling"). Ukazują się one na singlu wydanym przez Gemini w 1970 roku pod
numerem GMS 006 (zresztą jest to jedyna oficjalna płyta grupy wydana w tamtym okresie). Płyta ta była ciekawa, również z powodu długości
utworu "Falling". Trwał on 7 minut, co powodowało że płyta stała się "najdłuższym singlem" nagranym i wydanym w tamtych czasach. Jednocześnie
grupa negocujuje serię koncertów w Australii ( 01-03.1970 rok). Niestety nie dochodzi do porozumienia a jednocześnie, z niewiadomych przyczyn,
zostaje zamknięta wytwórnia Gemini. Zbieg tych wszystkich okoliczności powoduje że od grupy początkowo odchodzi Barry Skeels, póżniej Trevor
Thorns aż w końcu zespół zawiesza za swą działalność. Należy dodać że poza wspomnianym singlem, żadna z nagranych w tamtym czasie piosenek nie
ukazała się na płycie a oficjalne taśmy z sesji nagrań zaginęły. Duplikaty ich, przez lata znajdowały sie jednak w rękach Barry Skeelsa.W 1998 roku
dzięki wytwórni Audio Archive cały materiał muzyczny nagrany przez Iron Maiden i BUM, a zachowany przez byłego basistę grupy, ukazuje się na CD.
CD " Maiden Voyage"
Audio Archive AACD 0028 / rok 1998
1.Falling (jako Iron Maiden, 1970)
2.Ned Kelly (jako Iron Maiden, 1970)
3.Liar (jako Iron Maiden, 1970)
4.Ritual (jako Iron Maiden, 1970)
5.CC Rider (jako Iron Maiden, 1970)
6.Plague (jako Iron Maiden, 1970)
7.Ballad of Martha Kent (jako BUM, 1968)
8.God of Darkness (jako BUM, 1968)
Po rozpadzie grupy:
Barry Skeels - wstępuje do grupy ZIOR (1971-1972), pózniej GYPSY ROCK SQUAD, MONGREL, GYPSY (pod koniec lat 70), przez pewien
czas miał sklep z odzieżą, został kierownikiem tras koncertowych wielu grup, w tym również znanej metalowej grupy Venom.
Trevor Thorns - wstępuje do SPIRIT OF JOHN MORGAN (1970-1972), STEVE GIBBSON BAND by ostatecznie trafić do INNER CITY UNIT
Steve Drewett - rozpoczyna pracę w BBC TV, gdzie pracuje do dziś, jako reżyser wielu programów telewizyjnych
Steve Chapman - wstepuje do grupy MOON
Paul Reynolds - wstępuje z róznymi miejscowymi grupami z Basildon, by trafić na koniec do THE PINKEES
Słuchając nagranego przez zespół materiału, ciagle odnoszę wrażenie, że muzycy posiadali duży potencjał twórczy i instrumentalny. Zabrakło jednak moim
zdaniem tzw. "ogrania", dobrych warunków technicznych czyli instrumentów i sprzętu nagrywajacego. Na pewno utwór "Falling" należy do najlepszych
na płycie. Podobnie jest z dwoma utworami nagranymi przez grupę jako BUM, po uwzględnieniu czasu nagrania i wydania płyty (1968r.). W "CC Rider"
wyrażnie słychać swobodę i radość grania. Niestety w "Liar" słychać wyrażnie "wpadki" instrumentalne, które na pewno nie są częścią improwizacji.
Nie przeczę że tekst "God of Darkness", może stanowić podstawę do nadania grupie nazwy-"pierwsza archaiczna grupa doom metalowa". Jednak
ten kto będzie doszukiwał się jakkichkolwiek podobieństw do znanej nam powszechnie grupy Iron Maiden, rozczaruje się. Oba zespoły łączy jedynie
nazwa.
Jest jednak nagranie, dokonane na długo przed powstaniem Iron Maiden, które moim skromnym zdaniem do złudzenia przypomina póżniejsze dokonania
herosów heavy metalu. Trafiłem na nie przypadkowo. Utwór ten nazywa się "Winter" a nagrała go grupa IRON CLAW. Przypadkowo, bo całość
materiału muzycznego nagranego przez tą grupę, oscyluje bardziej w kierunku dokonań grupy Black Sabbath. Na początek pozwolę sobie podać jednak
kilka danych biograficznych. Grupa IRON CLAW, została utworzona latem 1969 roku w Dumfries w Szkocji, przez Alex Wilsona (gb) oraz jego dwu
15-letnich kolegów: Jimmy Ronnie (g) i Ian MacDougall (dr). Nazwę zespołu muzycy, zaczerpnęli z tytułu filmowego horroru z 1941 roku. W dniu
16.11.1969 w klubie Rugman's Youth Club, Dumfries, muzycy ci obejrzeli występ nieznanej jeszcze wtedy grupy BLACK SABBATH, a nawet jak
twierdzi sam A.Wilson, udało im się zachować ... nagrania z tamtego występu. Zafascynowani stylem gry tego zespołu postanowili również grać w
podobnej konwencji. Do zespołu, doakoptowany został w grudniu 1969 roku, szesnastoletni wokalista Mike Waller, również pochodzący z Dumfries.
Grupa początkowo grała covery Black Sabbath. Z tego okresu zachował się nagrany na koncercie w Moffat, Szkocja, utwór "War Pigs" (utwór który
grupa Black Sabbath oficjalnie wydała na swoim drugim albumie Paranoid, IX.1970). Z czasem jednak muzycy zaczęli pisać własny materiał
muzyczny. Pierwszych nagrań zespół dokonał 17.09.1970 roku w Edynburgu. Były to utwory: "Mist Eyes", "Sabotage". Następnych nagrań zespół
dokonał już w Londynie, z myślą o wydaniu płyty długograjacej. Cała sesja zajęła tylko jeden dzień - 05.12.1970 roku. W trakcie tej sesji muzycy nagrali:
"Clawstrophobia", "Crossrocker", "Skullcrusher", "Mist Eye", "Sabotage", "Bright Future", "Take me to the your leader", "Saga". W styczniu
1971 roku, muzycy IRON CLAW skontaktowałi się z muzykami BLACK SABBATH, podczas ich serii koncertów w Szkocji i przekazali swoje nagrania
z prośbą o ewentualną pomoc w ich wydaniu. Niestety, być może z powodu podobnego brzmienia, nie otrzymali tej pomocy. Z pomocą gitarzysty
Donalda McLaughlina, grupa dokonała jeszcze jednego nagrania w tym składzie- "Let it grow". W maju 1971 roku od zespołu odszedł Mike Waller.
Nowymi członkami zespołu zostają: Billy Lyall (keyboard, sax, prc) i Willie Davidson (voc, flet). W 1972 roku grupa traci perkusistę I.McDougalla.
Początkowo jego miejsce zajmuje Tommy Archibald, ale i on opuszcza grupę a na jego miejscu zasiada Neil Cockayene. Ostatecznie zespół zakończył
swą działalność w 1974 roku. Należy dodać w tym miejscu, że Billy Lyall, tuż przed przystąpieniem do IRON CLAW był członkiem, znanej chyba
wszystkim fanom glam rocka, grupy BAY CITY ROLLERS. Po odejściu od IRON CLAW wstąpił do nie mniej znanej grupy PILOT, by od 1976 roku
rozpocząć karierę solową, która trwała do 1982 roku, kiedy to muzyk ten zmarł. Oprócz wyżej wymienionych utworów, grupa dokonała wielu innych
nagrań, zarówno studyjnych jak i koncertowych. Jednak żaden z nich nie został wydany na płycie winylowej. Ukazały się one w 1992, 1996 i 2001 roku,
na płytach kompaktowych, bez wiedzy i zgody muzyków którzy dokonali tych nagrań. "Smaczku" dodaje fakt, że wydawcy płyty z 1992 roku nawet nie
wiedzieli dokładnie jak nazywa się grupa; podjęli decyzję by nazwać ją ... ANTROBUS.
CD "Antrobus / The Flying Hat Band - Buried Together"
SPM-WWR-CD-0041 / rok 1992
Antrobus (czyli Iron Claw)
1.Loving you
2.All I really need
3.Take me back
4.Pavement artist
5.Stright jacket
6.Winter
7.Rock band blues
8.Gonna be free
9.Lighting
Pozostałe utwory na płycie wykonane są przez grupę The Flying Hat Band,
w której wystepował przyszły członek grupy Judas Priest-Glenn Tipton
CD "Dismorphophobia"
Audio Archives AACD 021 / rok 1996
CD "Dismorphophobia - Ugly music for ugly droogs
Kunstkammer vol.54"
Alcinous AL 0057 Limited Ed. / rok 2001
1.Claustrophobia 2.Let it grow
3.Gonna be free 4.Lightining
5.Pavement artist 6.Loving you
7.All I really need 8.Take me back
9.Knock 'em dead 10.Winter
11.Strait-Jacket 12.Rock Band Blues
13.Real Mean Rocker 14.Spider's web
Wprawdzie technicznie obie płyty nie grzeszą wysoka jakością, słucha się ich nieco lepiej niż wspomnianą wcześniej płytę "Maiden Voyage". Być może
wynika to z faktu, że prezentowana przez IRON CLAW muzyka bliższa jest estetyce która akceptowana jest do dziś, estetyce wypracowanej przez grupę
BLACK SABBATH. Jak twierdzi Alex Wilson, obie płyty to tzw. "piraty". Sam muzyk przez pewien czas starał się wydać cały materiał IRON CLAW na
oficjalnym wydawnictwie (wytwórnia Monster Records), ale do dziś płyta ta nie ujrzała światła dziennego. Mnie zafrapował szczególnie jeden utwór o
nazwie "Winter". Do dziś nie mogę zapomnieć pierwszego wrażenia jakie na mnie wywarł. "Zaraz, przecież w taki sam charakterystyczny sposób grali i
nadal grają MAIDENI !". Powolny rozbudowany wstęp przechodzący w melodyjny powtarzany riff, na tle którego "zwiększa swe obroty" sekcja rytmiczna.
Mówcie co chcecie. Myślcie sobie o mnie co chcecie. Ale ten utwór to ... archaiczny styl, jaki po latach wypromował w pełnym blasku zespół - IRON
MAIDEN. Czy Steve Harris zna ten utwór i co o nim sądzi? Nie wiem. Choć jestem tego bardzo ciekaw !
Ten z Was kto chce posłuchać choć części materiału nagranego przez IRON CLAW, może to zrobić klikając na poniższe linki. Udostępnił je w sieci
A.Wilson, w proteście na odpłatne rozpowszechnianie dokonań IRON CLAW przez firmy fonograficzne, bez wiedzy twórców tego materiału !
IRON CLAW - ALEX WILSON-OFFICIAL SITE
SABOTAGE MIST EYE WAR PIGS
CLAUSTROPHOBIA CROSSROCKER
Autor strony: Piotr Szymański Rok publikacji: 2007
__________________________________________
Kiedy piszę te słowa, jest marzec 2010 roku. Od tekstu ktory napisałem powyżej minęło prawie trzy lata. Wiele spraw uległo zmianie. Nie ma już strony
Alexa Wilsona, nie można już odsłuchać darmowych plików mp3 (linki które znajdują się powyżej, pozostawiłem pomimo braku docelowych plików).
Przestały one funkcjonować w drugiej połowie 2008 roku. Prawdopodobnie spowodowane było to, faktem znalezienia przez A.Wilsona, wytwórni, która
podjęła się zadania, ponownej edycji nagrań zespołu, tym razem jednak OFICJALNEJ, z współpracą samego muzyka. Taka plyta ukazała się w 2009 r.
Wydała ją, pochodząca z USA, wytwórnia z VINTAGE pod numerem ROCKO 15-V-2. Zawartość płyty rózni się istotnie, jako że oprócz utworów
które znalazły się na wcześniejszym wydaniu Audio Archive, dodatkowo znalazły się utwory, które jeszcze 2-3 lata temu można było odsłuchać za darmo,
na stronie Wilsona. Jest jeszcze jeden dodatkowy, debiutancki utwór - "Devils". Tak jak przystało na oficjalne wydawnictwo, jakość utwórów jest znacznie
lepsza od tych wydanych wcześniej. Jest jeszcze jedna ciekawostka. Tym razem, Wilson wyjaśnia, że nazwa zespołu pochodzi od pierwszych słów ...
"21st Century Schizoid Man" King Crimson, a jeszcze dwa lata temu na swej oficjalnej stronie, Wilson tłumaczył to w nieco inny sposób (patrz wyżej).
Pomimo wszystko, to tylko dobiazgi. Płyty warto posłuchać. Jest dostępna w jednym z polskich sklepów, zajmującym się sprzedażą wydawnictw z muzyką
z lat 60/70/80 oraz na stronie sklepu ROCKADROME. Oznaczenie - * - utwory niedostępne na poprzednich wydawnictwach.
1) Clawstrophobia 9) Strait Jacket
2) Mist Eye* 10) Gonna Be Free
3) Sabotage* 11) Loving You
4) Crossrocker* 12) Lightning
5) Skullcrusher* 13) All I Really Need
6) Let It Grow 14) Knock Em Dead
7) Rock Band Blues 15) Winter
8) Pavement Artist 16)Devils*
INDEX
MENU